Selaimesi on vanhentunut, ja voi vaikuttaa sivun toimivuuteen.
Tietoa Polarn O. Pyretistä

Historiamme

Valmistamme vaatteita, jotka kestävät rakkautta, pesua ja kulutusta. Vaatteen jäädessä pieneksi se voi periytyä seuraavalle lapselle. Ja sitä seuraavalle lapselle. Tavoitteenamme on, että jokaista vaatettamme käyttäisi vähintään kolme lasta!

Kun aloitimme toimintamme, halusimme luoda mukavia ja korkealaatuisia lastenvaatteita. Tämä on toimintamme perusta edelleen. Klassinen raitamme, josta on tullut tunnusmerkkimme, on ollut mukanamme pitkään. Mutta ei kuitenkaan aivan alusta asti. Nimittäin sitä ennen oli aika, jolloin Polarn O. Pyretin nimi oli pelkkä Pyret, eikä myymälässä myyty pelkkiä lastenvaatteita, vaan myös kondomeja.

1909 – Kaikki alkoi tupakkakaupasta

Vuonna 1909 30-vuotiaalla Nils Adamssonilla oli hieman erikoinen tupakkakauppa Falköpingissä. Hän ei nimittäin myynyt pelkästään savukkeita ja sikareita, vaan myös kondomeja. Tämä oli erittäin kiisteltyä tuohon aikaan, sillä kondomeja oli lähes mahdotonta ostaa muualta kuin partureilta. Niiden ostaminen oli siis selkeä luokkakysymys. Nils oli kuitenkin kunnianhimoinen. Vaikka seuraavana vuonna tulikin uusi ehkäisylaki, joka kielsi ehkäisyä koskevien tietojen levittämisen, hän jatkoi kuitenkin kondomien myyntiä.

 

Nils tapasi Karinin ja Pyret syntyi

Kun Nils meni muutamaa vuotta myöhemmin naimisiin Karinin kanssa, hän oli löytänyt elämänsä rakkauden lisäksi myös kumppanin, joka teki yhtä paljon työtä vanhempien valinnanvapauden eteen. He perustivat yhdessä Tukholmaan myymäläketjun, jolla oli lääketuotteiden, käsin ommeltujen vauvanvaatteiden ja vaippojen myynnin lisäksi myös erikoislupa myydä kondomeja – Nilsin ja Karinin mukaan nämä kaikki nimittäin liittyivät toisiinsa. Heitä molempia kosketti syvästi nähdä, kuinka monet lapset kärsivät ja kuinka joillain ei ollut mahdollisuutta asua kotonaan vanhempiensa luona. He pitivät kutsumuksenaan antaa vanhemmille valinnanvapaus, ja kondomit olivat valinnanvapauden avain. He eivät antaneet periksi, vaikka heidät tuomittiin osallisuudestaan vuosien varrella ehkäisylain nojalla.

 

1939 – Myymälöiden jaottelu

Käytännön syistä myymälät jaettiin kahteen osastoon, joita erotti sininen ja oranssi ovi. Sinisen oven takana Nils auttoi asiakkaita, lähinnä miehiä, ostamaan lääketuotteita ja kondomeja. Oranssi ovi johti Pyretiksi kutsuttuun osastoon, jossa Karin auttoi asiakkaita, lähinnä äitejä, jotka tarvitsivat vauvanvaatteita ja vaippoja. Sinisen ja oranssin oven järjestelyyn päädyttiin, jotta miehet ja naiset eivät tuntisi oloaan epämukavaksi ostaessaan vauvanvaatteita samasta paikasta, jossa myytiin kondomeja, ja päinvastoin.

 

Sininen ovi sulkeutuu ja Pyret saa kaverikseen Polarnin

Vuonna 1974 yhä useammat alkoivat myydä kondomeja, joten pariskunta päätti sulkea sinisen oven ja keskittyä vain oranssin oven takana olevaan lasten valikoimaan. Samassa yhteydessä Pyretiä täydennettiin Polarn-sanalla kuvaamaan yrityksen kasvavaa valikoimaa, jossa tarjolla oli nyt myös suurempia kokoja vanhemmille lapsille. Polarn-sanan tarkoitus oli siis tavoittaa myös vanhemmat lapset ja kuvastaa kaveria nuoremmille pienokaisille. Polarn O. Pyret on pysynyt nimenä tähän päivään asti ja sen tunnettuin lyhenne on PO.P.

PO.P Originals lanseerataan

Asiat saivat vauhtia, kun yritys keskittyi pelkästään lastenvaatteisiin. Osana yrityksen sisäistä yhteistyötä Gunila Axénin ja Katarina af Klintbergin kanssa 70-luvulla syntyi jotain aivan erityistä: PO.P Originals – perusvaatteet klassisilla raidoilla. Silloin raidat olivat punaisia, sinisiä ja ruskeita. Tietoinen värivalinta perustui ajatukseen, että lasten pitäisi saada olla lapsia. 

Laatu – lupauksemme silloin ja nyt

Pelkkien vauvanvaatteiden ja kondomien myymisen sijaan olemme vuosien saatossa laajentaneet valikoimaamme kattamaan kaikki lastenvaatekategoriat. Olemme nostaneet tuotemerkkimme sekä skandinaaviselle että kansainväliselle maailmankartalle. Tärkeimmät lupauksemme asiakkaille ovat täsmälleen samat kuin alusta alkaen: laatu, toimivuus ja kestävyys. Lastenvaatteiden on kestettävä rakkautta, kulutusta ja pesua pitkään. 

Vaatteet, jotka kestävät

vähintään kolmen lapsen käytön

KATSO VIDEOTuotteet videolta (1)

PO.P Second Hand – tavoitteena, että jokainen vaate kestää vähintään kolmen lapsen käytön

Aloitimme yli 10 vuotta sitten käytettyjen vaatteiden myynnin verkossa, jotta rakastetut PO.P-vaatteet voitaisiin myydä eteenpäin ja niistä olisi iloa useammille lapsille. Palvelusta tuli nopeasti suosittu. Sen jälkeen olemme avanneet Second Hand -palvelun kaikissa myymälöissämme, joihin voit tuoda käytettyjä vaatteita ja ostaa uusvanhoja suosikkeja. Tavoitteenamme on, että jokaista vaatettamme käyttää vähintään kolme lasta!

 
Used & loved

PO.P Second Hand

Kestävää designia, jo vuodesta 1976

Polarn o. Pyret, tietoa meistä

PO.P Seasonal stripe

Ränderna går aldrig ur

Tuo käytetyt PO.P-vaatteet myymälään – saat arvosetelin!

Rakastetut klassikot, jotka pysyvät mukana

Tiesitkö, että windfleece-takki tuli myyntiin jo 1980-luvulla ja se oli heti alkuun huippusuosittu? Sekä lapset että aikuiset ihastuivat siihen nopeasti, ja se on edelleen yksi suosituimmista tuotteistamme. Ajatus siitä syntyi, kun vaatetuotanto siirrettiin Ruotsista Kiinaan, jossa aloimme valmistaa irrotettavalla vuorilla varustettuja kuoritakkeja aikuisille. Halusimme valmistaa teknisiä vaatteita myös lapsille ja kehitimme kuoritakit irrotettavalla fleecevuorilla. Siitä kehitettiin windfleece – kaksi vaatetta yhdessä!

Raidat ovat muodissa aina

Kuten sanottua, klassiset PO.P Originals -tuotteet ovat olleet mukanamme pitkään. Ne ovat tärkeä osa tuotemerkkiämme ja lisäksi niistä on tullut myös tärkeä osa identiteettiämme. Uusia värejä lanseerataan joka kausi, mutta klassiset raidat ovat aina valikoimassamme. Monet tunnistavat meidät raidoista ja designista, joista tuli nykyajan klassikko jo 1970-luvulla. Olemme edelleenkin erittäin ylpeitä tästä tunnusmerkistämme.